söndag 7 september 2008

tack för att jag finns

jag kan bli knasig över tonåringars totala avsaknad på hjälpsamhet.

jag tvättar deras kläder, lagar deras mat, handlar så det finns det mesta hemma.
jag jobbar för att ha råd att handla och stickatill dem en slant då och då.
Jag sorterar alla dessa strumpor,viker all tvätt och lägger undan det.

Jag har varit ensam hemma i helgen då Adde jobbat.
När de kommer hem så kliver de över strumpsorteringshögen, skjuter undan disken tittar i kstrullen vad det finns att äta, luktar och frågar med förakt i rösten, är det här gott?
-jaaa säger jaag det är supergott!
När jag ändå har vägen förbi plattan slår jag igång plattan och skjuter dit kastrullen.
Nästa gång ja tittar dit ligger de i soffan helt utsträckta och zappar med remoten, skruvar upp ljudet till något som ska föreställa ett program.
jag hostar lite lätt fram att det nog är bäst att någon rör i kastrullen så det inte bränns fast................
eftersom jag vet vem som kommer få göra rent kastrullen när allt bränt fast går jag dit och rör om tills det är varmt..
Drar undan kastrullen talar om att är varmt nu.
Passar på att gå in på toa för att byta den blöta tvätten ska in i torktumlaren.
mn först måste jag ta ur den torra tvätten.
på väg ut från toa möter en tonåring med bedrvlig fotsvett.
Han ska tvätta fötterna.
- se för sjutton till att det blir torrt på golvet efter dig! mumlar jag bakom en torr tvätthög.

Slänger det i fåtöljen.
Går tillbaka till toan för att göra klart.
plask!
golvet är dyblött...

Jag tittar ut på en utsträckt figur i soffan som skrattar dovt till "ensam mamma söker" med tårna i vädret.

-öh mamma, snart börjar filmen! Den måste du se!
-jaha, jag måste bara....Gud, jag kommer inte ihåg när jag såg en film senast....
-ähh, nu! gör klart och kom hit! dånar det från soffan

Nästa gång jag tittar dit..
Två ligger omslingrade i soffan och en har ockuperat fåtöljen.
Jag ställer mig bakom och väntar på någonslags reaktion.
-jaha är det filmen som har börjat frågar jag.
-Mmmm

Ingen gör en ansats till att frigöra en liten yta till mitt arsle.

Till råga på allt så kommer jag inte åt en ingen riktig dator heller eftersom den är ihopkoppplad med teven så jag kommer inte åt photoshop heller.

fasen, vad jag skulle vilja slippa ta ansvar ibland.
tänk att bara få komma hem slänga ut sig i soffan och titta vad JAG vill på teve!
bara ligga och dröna och lyssna till ljudet av nån som plockar, städar och lagar mat.

4 kommentarer:

Miralin sa...

Tyvärr är risken är att man i så fall skulle få dåligt samvete för att man "bara sitter där" medan någon annan håller på och sliter...
Fast den känslan är nog inget som tonåringar gjort sig bekanta med ännu.

LoWa sa...

Nä jag vet inget signalement. Anar du ugglor i mossen?

Anonym sa...

Fasen det känns bekant! Bor vi under samma tak du och jag?

Adde

Anonym sa...

Du är inte ensam om att "vilja" slippa ansvaret ibland....Jag har funderat på hur det kommer sig att vi kvinnor gör det mesta, automatiskt...att karlarna tar för givet...Det står ju inte i ngn bok att så här ska det vara...
Jag lär få fundra lite till innan jag kommer på ngt bra svar...