söndag 28 september 2008

gammal bekantskap

Sprang på en gammal kompis på markanaden.
Jättekul!
Denna underbara varelse som var ödmjukheten själv med en stor varm, generös personlighet.
jag brukar tänka på henne ibland och undra vad som hänt henne i sitt liv.
Nu fick jag veta.

Hon tog allt med start på en gång.

Hennes ex har just kommit från häktet för han har fysiskt misshandlat henne efter fler år av psykisk misshandel.
Han har även åkt dit för barnporr och förföljelse och misshandel av deras gemensamma son.
Men!
Mannen är barnläkare, mycket framstående sån.
Så det är massor av kollegor tillhonom som skrivit brev och sagt att det kan itne stämma för han är en sån bra läkare....
Därför släpptes han

Jag stod bara och gapade....
och blev lite förundrad över att hon pratade med mig om detta så öppet.
Det är ju en antal år sen vi sågs...

Hon pratade riktig fin stockholmska på iiii, ni fattar.

-jaha, oj....vad säger man?
men ärligt talat så struntade hon nog i vad jag sa för i nästa ögonblick pratade hon om sitt jobb.
-Ja, jag jobbar ju med David och Kristin, det är jag som har hand om barncancerfondens gala. du vet?
-nej?Vilka är David och Kristin? jag var tvungen att fråga för det lät som om det var några jag borde känna...
-men, hon t o m viftade med handen.
-Hellenius och Kaspersen!

Oj, där blev jag dumförklarad i ett nafs!
-jaha! dom!.. jag sa det precis som om vi kände varann insåg jag och sa snabbt...
-ja,dom ja...jag tittar så sällan på teve...
-oh, jag med! Det är ju förargligt! jag som håller på med kommunikation och media!
Hon lutade förtroligt sig fram mot mig. precis som om vi delade på en hemlis.
-Förresten! Thomas tycker att detta har gått för långt med Aset (hennes x) så han har erbjudit sig att biträda mig!
-Thomas? sa jag och kände mig dum igen... (vilken jävla Thomas?! )
-Jamen, asså...Bodström. Thomas Bodström. Vi umgås ju och så där.
Ja, Han kanske inte är den intelligentaste personen men han är ju en auktoritet tack vare sitt arbete.
Så vi ska nog sätta dit Aset.
-jaha, vad bra! Va fan säger man? Bra?
eller
WOW, är du polare på Thomas?Vaddå är han intenå smart? men hälsa till Tompa vettja!
-ja! men just nu har jag gått in iväggen! ALLA har undrat länge nu hur jag ska orka och palla med!
-jaaaa, sa jag för det gjorde jag med.
- ja, nu är jag gift då sen 1 år tillbaka och det känns väl bra!
men det var kul att se dig! Du är så snygg!
-ja, nja...men du då!? Vilken snygging!
jag slog ut med handen mot henne.

Där stod hon och visste det redan.
och hon hade nog kunnat står ett tag till och dragit något mer kapitel ur sitt liv.
Men jag var ledsen i hjärtat.
Hon, min vän fanns inte kvar längre.

Jag sa, för det kändes som jag borde säga något om mitt liv
-Jag har klättart på karriärstegen må du tro...Jag är ensam mattant på en liten friskolan ute i obygden.
-Är duuuu? jaha,
hon visste inte riktigt hur hon skulle tackla den informationen.
Jag log med hela kroppen....

Där tappadehon intresset för mig och jag kunde gå vidare till mitt och hon till sitt.
och jag ÄR ledsen!
Jag vill hellre tänka på henne ibland och hitta på egna historier om vad som hänt henne.
och jag skulle aldrig kunnat hitta på det livsödet som hon är mitt i...


Lycka Till av hela mitt hjärta!

Inga kommentarer: