onsdag 24 september 2008

begåvad

det har varit en diskussion på radion om begåvade barn.
Om de som är begåvade ska få gå i en särskild klass eller om de ska få hjälpa läraren at hjälpa de andra eleverna.

jag stör mig!

Begåvade barn.
Är ett barn bara begåvat om det klarar av skolans mattebok snabbt?

Det finns ju så många olika begåvningar!
En gillar motorer och fattar sånt på en gång.
en annan har musiköra.
någon kan rita som en normal vuxen när den är liten.
några hittar på historier som skulle få Astrid att vända sig i sin grav av avund.
m.m.

så för det första tycker jag att de ska ändra på sitt sätt att uttrycka sig.

Skolbegåvade barn.
är ju mer väldefinierat uttryck.
Då fattar man på en gång vad de menar.

Tänk om man kunde tillgodose lite mer varje elevs begåvning.
om man slår ut alla möjliga intressen som finns så kan man kanske slå ihop fler under samma inriktning.
Utgå därifrån och lära in matte med tankarna på motorers ihopsättning och bilars fart.
eller vad man nu kan pyssla med inom det området.
Då kankse barnen skulle förstå varför man behöver matte och finner ett intresse av matte utan att ens veta det.

tänk om...

och glöm aldrig att alla är begåvade på sitt eget sätt.