onsdag 10 september 2008

låt det udda bli normalt

En av kvinnorna som jobbar på ridskolan.

Hon kom med svallande guldgult hår, kraftfulla steg tog henne framåt.
och ju längre fram hon kom dessto mer såg man att det var något som inte var som det brukar.

Hon hade en kraftig mustasch och lång, så den lockade sig i munnen.
Mustaschen var mycket mörkare än den guldgula svallet så det blev en ännu större kontrast.

Hon hejjade glatt och presenterade sig.
Först såg hon ut lite som en häxa.
Men det gick fort att vänja sig.

och jag tycker det känns skönt att hon står för det!
Det kan inte vara lätt.

Barnen frågade i bilen på väg hem om det var en tant eller gubbe.

Men åh ,vad bra att de får se att alla ser olika ut!
och jag hoppas att de lär sig döma utifrån personens personlighet och inte av utseendet.

Vigg sa häromdag en att det finns en på skolan som är cool.
-jaha, hur vet man det då? frågade jag
-han har coola kläder oc hså kan han slåss...

så vi hade en liten diskussion som jag hoippas han har med sig och kan stå för.

Adde frågade honom någon dag efter
-Hur är man när man är cool?
snabbt kom svaret
-man är cool om man törs vara sig själv,
om man är snäll ska man vara snäll.

Jag upplevde det som att han fick en aha upplevevlse då vi pratade och jag sa att det coolaste jag vet är människor som törs vara sig själva, de som tycker om sig själva.
Att de inte behöver ha några speciella kläder bara för att någon annan ska tycka att de är coola.
De som gärna vill vara coola kanske inte törs var sig själva för att de inte tror att de är coola som de är.
Att det är allt annat än coolt att slåss.
De som slås är de som är mest osäkra på vem de själva är.

och jag tror att han mådde bra av det
och jag hoppas innerligt att de ska vara så coola så de törs vara Jesper, Jacob, Vigg, Juliana och Luis helt ut!

Inga kommentarer: