måndag 15 september 2008

opedagogisk

jag och småttungarna sitter och äter.
Till min fasa hör jag ett prasslande ljud.
Håret på kroppen ställer sig i givakt.
-TYST! hörde ni? sa jag till barnen
De satt som frågetecken, hör de något annat än sig själva så är det kors i taket.
men efter min snabba reaktion med utrop så satt de för en gång skull tysta.
-vaddå sa Vigg med munnen full av mat.
-tysta viskar jag. jag tror vi har en råtta inne.
De sitter som tända ljus vi skulle kunna höra en loppa fisa.

prasslar det igen oc hdet känns som om det är PÅ mig.

jag reagerar på ett alldeles opedagogiskt sätt.
Jag skriker och är halvvägs upp på stolen. ändrar riktning snabbare än en vessla till köksskåpet bakom min rygg och dunkar och slår på det och hoppas att musjäveln får en hjärtattack!

Vigg skrattar, det gör inte Juliana...
Hon ser fullkomligt livrädd ut, alldeles blek i ansiktet med klarröda kinder.
skräcken lyser ur ögonen på henne, hon är paralyserad.
Vigg skrattar ännu mer.
Jag vet att jag måste skärpa mig.
En liten mus...
-hehe, hmmm, oj, vad rädd jag blev hahah för en liten liten mus?! Vad löjligt
-jahahahahaha skrattar Vigg
Juliana tittar med stora ögon på mig och vet inte vad hon ska tro.
-alltså möss, de är så söta, så söta! men jag vill inte ha dem inne. jag föröker blidka henne
-Ja, de är jättesöta sa vigg

jag känner att jag måste få hjälp! Ringer Adde
Förklara situationen och han säger att jag måste titta i säcken med Bazirs mat.
SURE? NÄVER i hela mitt liv.
HUnden får hellre svälta till Adde kommer hem.
VIgg skiner upp
-jag vill titta i säcken!
jag vet inte hur jag ska tackla detta...
springer musen ut på golvet så flyttar jag med barnen till Adde kommer hem!
men han får väl titta i Basses matsäck.
Han står där leeende med ficklampan i högsta hugg!
Det är så här det startar, killar som ska rädda tjejer!

jag går därifrån.
-nej, jag ser inget hör jag.
eller joooo, en pytteliten råtta sitter här.
-åh, jag vill se säger Juliana.

sen kvittrar de och är skitlyckliga över att de fått en mus!

inte jag!

5 kommentarer:

Miralin sa...

Fy sjutton, jag hade nog gjort exakt samma sak. Hatar möss och råttor! :S

Miralin sa...

Fy sjutton, jag hade nog gjort exakt samma sak. Hatar möss och råttor! :S

Anonym sa...

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii jag som satt i erat kök igår huuuuuuuuuuuu

Cissibitar sa...

I hear you sister! Fy fan för de små äckliga jävlarna. Skulle vi inte kunna gå ihop och köpa ett vapen och bara ha ihjäl dem, en efter en? Det kanske är det enda sättet att komma över dem? Åh, tänk när du och jag pratade i telefon och jag såg en i papperskorgen och skrämde livet även ur dig som var i andra änden, av telefonen alltså. Pust och stön.

Anonym sa...

hahhahaha störtsköna ungar vickie.. hahahahhaa