lördag 21 juli 2007

Klara talspråk! Tala klarspråk!

Jag kan inte låta bli att irritera mig över folks svenska kunskaper.

Jag tycker att det är fler och fler som skriver talspråk.
Men stavningen ser ju för taskig ut.
Jag blir nästan mörkrädd över hur det ser ut. Barn, ungdomar värnar ingenting om vårat språk, den skrivna.

Jag tycker det är skitkul med slanguttryck och dialekter men är allergisk mot felstavning!
Egentligen är det väl kanske löjligt men så är det!

Jag har ju lite kontakter med tonåringar så jag ser när de chattar och jag chattar med dem också. Ibland förstår jag inte vad de menar för jag fattar inte vad det står.
Jag har förståelse för att ungdomar har kass handstil de övar ju så sällan på att skriva med penna det blir ju mest på datorn som de skriver.
Men de måste ju lära sig stava för det tycker jag.
Ok, det finns stavningsprogram på datorn men varför använder de inte det för då?

Tala klarspråk men klara det som talspråk.
lär er vårt stavade språk oxå!!!

1 kommentar:

Malin sa...

Va bra att du fixade det. Jag skulle precis börja skriva här var räknarna finns :)