torsdag 8 januari 2009

byggnadsteknisk fundering

jag har fått något på hjärnan.
som handlar om hus och hur de är byggda.

Nu när det är så kallt.
en del hus är alldeles vita av frost.
en del hus ser ut som vanligt.

Min fundering är:
de som är vita av frost är de husen välisolerade?
men i sånt fall, alla lador är frostnupna?
De är inte isolerade ett dugg.
varför är de vita dådå?

De som har vanlig färg släpper de i sånt fall ut värmen så huset tinar upp?

jag kan inte förstå hur jag kan ha börjat fundera på detta men jag är helt låst.
Tittar på alla hus jag ser.

Jag har frågat Adde men han blir bara fundersam han också.

Kan nån svara på den frågan?

1 kommentar:

Anonym sa...

Faktiskt så har jag oxå funderat på det...även på träden så är det så....Vi var ut på sjön i förrgår och på vissa ställen under vägen så var det alldels vitt och sedan blir det helt grönt och sedan vitt igen..Varför är det inte vit frost på alla för???