onsdag 19 mars 2008

wind of changes

Jag har vissa saker som jag borde ändra på.

T ex jag måste lära mig att städa.
Jag hatar att städa, det känns som om man aldrig blir klar.
I samma ögonblick jag tar ett steg ifrån ett städat rum förfaller det igen.
Plockar jag upp från golvet går småttungarna bakom och blir skitlyckliga för den nya ytan de kan lägga saker på.

Nu har jag lite mer tid än jag haft tidigare så jag borde ha ett skinande hem som glänser och glittrar i varenda hörn.
Påskpyntet borde dingla från varenda litet spikhål.
Det borde vara som på tvreklam.
En liten gnistrande stjärna som glimmar till när jag öppnar kökluckorna för att porslinet är så ohyggligt rent.

Men nej, i samma ögonblivk jag vet att jag har en stund över vill jag bara njuta.
Bara göra sånt som jag vill.
och så gör jag ingenting.
Sitter med ångest över allt jag borde ta itu med och önskar att jag hade tid till sånt som jag VILL göra.
Jag gör ingenting tills jag i panik en halvtimme innan alla kommer hem eller jag måste åka eller innan alla måsten kommer ikapp.
Då i panikångest far jag fram som en vilde med kvast, trasa och dammsugare i högsta hugg.
Och DÅ när jag är igång och har denna ynka lilla halvtimme på mig DÅ vill jag inte sluta.
Jag vill fortsätta städa och få det så fint så det glimmar men då finns det inte en sportmössa att jag kan fortsätta för att jag måste iväg hit och dit eller så invaderas mitt blivande glänsande hem av ungar, ungdomar och man som ska ha mellis, fika, kläder, skjuts och kvällsmat.
och så när småttungarna lagt sig och lugnet lägger sig då tittar jag ut över det raserade hemmet och gläds åt att jag inte hann städa mer...

Fr om snart. ska jag börja dagen med att städa och plocka sen ska jag få vara jag!
för jag vet att om det är städaat och fint hemma då smittar det av sig på alla andra dåv ill de också ha det fint så då håller et sig en liten stund i allafall.
men visst är det orättvist.
Jag vill ha tid till sånt jag tycker är skoj också!

4 kommentarer:

LoWa sa...

Och sedan jag klev in i bloggarnas värld så har städribban sänkts betydligt här hos oss...

LoWa sa...

Eller säger man höjts??

Vickiehickietorian sa...

det kanske beror på vad man vill få fram...

Vickiehickietorian sa...

det kanske beror på vad man vill få fram...