tisdag 25 mars 2008

kvällsmat

dagens mat.

Jag gillar mat!
imorse visste jag att vi skulle äta våfflor.
Det är gott men det är lite som pannkakor.
Man äter tills man inte kan få i sig mer sen blir man bajnödig släpper en fis och sen är man hungrig igen.

men jag blev otroligt sugen på stekt sidfläsk med löksås, potatismos och löksås.
Så jag tog fram sidfläsk från frysen.

Sen åkte vi och handlade och jag blev fuktansvärt sugen på fisk.

och här kommer mitt recept på fiskgrytan som blev riktigt god!
4 laxbitar
3 pangiusfiléer (har ingen aning om hur det stavas än mindre kan jag uttala det)
1 påse wokgrönsaker.
1 brk kokosmjölk
1 brk creme fraiche
1 grön (vid mildare smak annars röd) chilipeppar
fiskfond eller fiskbuljong
1 påse glasnudlar
1 -2tsk honung
1 lime
salt, peppar och vitlökspulver
Först wokade jag grönsakerna och chilipepparen i olja och vitlökspulver
Hällde upp de i en större gryta
Ringlade honung på detta

Wokade fiskbitarna som var skurna i tärningar
slängde upp dem på grönsakerna

Hällde på kokosmjölk, och cremefraiche och fiskfonden.
Koka upp.

Pressa nästan hela limefruktsjuicen över.
Smaka av med salt och peppar.

Koka glasnudlarna och klipp dem och rör ner dem i grytan

det blev väldigt gott!

Och jag tycker själv att jag är så duktig nu när jag skriver upp för jag är en sån som står och petar i det mesta utan att komma ihåg och sen vet jag inte hur jag gjorde!

prova vettja!

så imorgon behöver jag itne laga mat alls.
vi har våffelsmet kvar, stekt fläsk med löksås och fiskgrytan!

skööönt

1 kommentar:

LoWa sa...

Våfflorna och fisken speciellt lät skitgott. Det med fläsk är inget för mig. Jag är så petig med mat. Sambon blir galen. Han vill ha RIKTIG mat.(och det är synonymt med fläsk och bacon osv) Sånt jag äter är tydligen på låtsas... =)