fredag 14 mars 2008

Hör upp!!

Vi har luftvärmepumpar hemma, 2 st.
Till Addes stora glädje, han älskar dessa och kan prata om deras förtjänster i tid och otid.

Sen har vi vedspis som värmer köket och kakaleugn som ta andra halvan av nedervåningen.
En kamin finns i "lugna rummet"där uppe som vi inte behöver använda för luftvärmepumpen funkar så bra och att värmen stiger uppåt.

Det finns ett rum som ligger lite bökigt till om man ser på värmefördelningen.
Det är Luis rum och där finns ett gammalt hederligt elelement som frossar i sig EL.
Verkligen suger ur elen ur sladdaran rätt till vår elräkning.

Jag har tjatat, jag vet inte hur många gånger om detta element som ska vara ett komplement när han vill ha dörren stängd då värmen har svårt att ta sig in där från resten av huset.
Vareviga morgon när jag går in i hans rum för att dra upp persiennerna är det som att gå in i en bastu.

Han ställer om elementet till 30 grader!
30 grader!!

Det finns ingen som ahr 30 grader inomhus förutom han!
och vareviga kväll talar jag om att det funkar inte att ha så varmt inne och att det kryddar vår elräkning väldigt starkt!
och jag kan inte förstå hur han kan sova bra i den värmen?
När man sover ska det vara svalt och skönt!
emn därinne måste det kännas som om man andas in använd luft hela tiden aldrig få ny, fräscha luft i lungorna som ger en ny ork till dagen efter.

Men det måste gå in i ena örat och ut genom det andra.
för var morgon är det lika!

Måste komma på en lösning.

5 kommentarer:

marie sa...

Jag kan vara ganska dåligpå att kommentera jag också, och när jag gör det så är det för att jag har så mycket åsikter som oftast är för långa för att skriva i en kommentar! Men det är sk*troligt att få kommentarer!
Ha en bra dag :o)

Miralin sa...

30 grader!!! Jag skulle avlida!! Jag vill gärna att det ska vara svalt och skönt, i alla fall under 20. Så man kan ligga och gosa i duntäcket utan att det rinner om kroppen. :p

Miralin sa...

Förstår vad du menar när det gäller öppis och jag håller med dig helt och hållet!
Jag är där för att leka med Skrutten och för att han gillar att träffa andra bebisar, jag kan vara lite artigt social med de andra mammorna men det räcker.
Jag har svårt att hinna/orka träffa de vänner jag redan har och känner inget behov att bli alltför bundis med några nya bara för att de råkar ha barn i samma ålder.

Olle sa...

Ett tips: Ta bort elementet! :)

Vickiehickietorian sa...

hahaah, tror du inte vi tänkt på det? jag vill men han måste få stäng dörren om sig. och ibland vill jag att han ska stänga dörrn om sig.
och det ska han kunna göra utan att få förfrysningsskador.
Det ligger inge bra till rummet...