tisdag 18 mars 2008

ordmärkeri

jag är med i syföreningen som märker ord.
jag älskar att höra felsägningar och felstavningar och jag älskar det svenska språket.
men jag gör det mest tyst för mig själv...

Idag var en teliasnubbegubbe hit och skulle fixa kablarna (you know...) och han sa hela tiden, proffsoriskt.
han skulle laga allt proffsoriskt, och såg så glad ut så jag tror att han tror att ordet har något med proffs att göra.
Han kände sig nog väldigt proffsig i sin yrkesroll.

Jag sa och uttalade ordet provisoriskt rätt och långsamt flera gånger men han trodde nog att jag hade en skruv lös.
snacka om blåst hantverkare (ahahah)

Visste inte bättre än att han pratade med mig! polisen över svenska ord.

Sen kom jag på att annat ord som många säger fel på är övertrassera.
Det är skitmånga som jag känner som säger övertrakassera.

och det tycker jag låter hejdlöst kul!
Jag har övertrakasserat mitt konto!
Hur hela friden gör man då?

Nu ska ingen tro att jag tror att jag är felfri.
det vet jag att jag inte är men har lite svårt att sluta med detta...

1 kommentar:

LoWa sa...

Haha-jag sa alltid övertrakassera(och gör det fortfarande av ohejdad vana är jag rädd...)och vägrade ge mig då det kom upp till diskussion av en ordpolisbesserwizer. =)
Min mor är expert på att färvränga ord. Ska nog skriva om det i bloggen!!