söndag 23 september 2007

farmor S

Pappa öppnade dörren och jag var nyfiken...
Kom, fram då!
jag förväntade mig den lilla tanten i mormorsklänning, nylon grå med lila små blomrankor på.
Grått hår som har varit upprullat på stora hårrullar.
Rund och kanske med rollator eller käpp.

Fram kom en mycket kort, brunhårig smal och elegant dam.
I kort rosa kavaj och svarta byxor, topp och matchande rosa pärlhalsband som var snurrat ett varv runt halsen och resten fortsatte ner på bröstet.

Hon var nervös vilket är helt förståeligt.
Hon verkade inte se så bra eller så ville hon inte få ögonkontakt.

Hon hade riktigt kass syn visade det sig.
Men var nog lite för fåfäng för att visa det.
För tillslut när hon skulle titta på några bilder plockade hon fram värsta brillorna.
Flaskbotten var att ta i underkant...
Plus att hon hade nån slags förstoringsglas med inbyggd lampa som hon tryckte mot bilden och ansiktet.
Alltså hon hade huvudet tryckt mot kortet.
Då såg hon...
Stackarn!
(det var nästan fnissvarning, tur att jag itne hade med mig nån av mina väninnor... eller så var det tur att jag kände henne...det såg faktiskt rätt kul ut)

Men det var roligt att se henne!
Det var fantstiskt att se hur lik pappa var henne.
Det är nästan sjukt att man kan vara så lik sin mamma när man är kille?!
Det gör ju att min lillasyster kommer bli lik henne när hon blir äldre för hon är väldigt lik pappa.
Häftigt!

Jag vill inte lägga ut någon bild på henne eftersom ingen på hennes sida vet om att vi finns.
Det vore ju trgiskt om de skulle få reda på att deras mamma, mormor, farmor har ett barn till som de aldrig vetat om.

Men ni som känner mig kommer antagligen få se bilderna till leda..

Jag vet inte om jag nånsin kommer träffa henne igen.
Det är ju liksom upp till henne.
Hon sa att hon har nog inte så långt kvar, hon är ju 80 och io hennes släkt blir man inte så gammal bara mellan 85-95 år...
ja, jag vet inte hur gammal man brukar bli i ett av våra grannländer? men 85-95 tycker jag är hyfsat gammalt asså

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste varit roligt att fått träffa henne, kul att det gick bra. Jag får komma ner på jobbet och kika på bilder nån dag för nu blev jag ju nyfiken. :-)

Anonym sa...

Det var jätte trevligt att träffas alla, hon var så rörd och glad över att se alla :)