torsdag 6 september 2007

covers

Jag är en coverhatare.
Jag kan inte förstå varför det satsas pengar, tid eller ork på att göra något som redan är gjort
Oftast så är orginalet bättre också tycker jag.

Visst är det kul att kunna texten till en låt men så kul är det inte!


Det finns ju en sån enorm mängd av musiker.
Och det är så svårt att få in en fot.
Ge dem som inte har fått chansen en chans istället, ge oss ny, olyssnad musik.
Låt oss lära oss texten till något nytt och fräscht!
Låt oss ha våra nostalgitrippar med orginalbanden.

Här skulle jag, om jag fattade hur man gör lägga in "Slip into Silks" bidrag till Iron Maidens tribute skiva.
De har gjort en cover på "Charlotte the Harlot" som jag tycker är ett bra exempel på hur man kan göra en sjysst cover. Med personlig prägel på och som en hyllning till ett större band som kanske har varit en inspirationskälla till andra artister.

sen var ju Adde med i Slip into Silk också...

3 kommentarer:

Cissibitar sa...

Då får vi nog hitta på egen musik till nästa spelning på Wilhelmsson, hahaha. Jag håller med. OCh många covers blir ju som sagt mycket sämre än originalet. Varför ödsla sådan tid? OCh harlotcharlot är så svinbra tycker jag. Jag får gåshud när martin börjar trumma järnet på slutet. Love it!

Vickiehickietorian sa...

asså, jag menar att det finns band som blir kända och får ge ut skivor som bara är covers.
Självklart ska vi kunna gå ut och skråla med i covers som trubadurer eller band spelar live på diverse uteställen.
Som abbateens sa: jodå vi väl abba att tacka lite för vår famgång!
hjälp jag ryser

Anonym sa...

Lyssna på Hellsongs och du kommer att ändra åsikt om covers. De är grymma! http://www.myspace.com/hellsongs eller www.hellsongs.com. Kram/Linkan