onsdag 26 november 2008

sängscen

statistbyrån ringde igen och ville att jag skulle vara med i en reklamfilm.
Den skulle kräva lite så man skulle tjäna rätt bra.
rätt ner i fickan 10.000 kr

Där rann snålvattnet till!
Pengar!!!
JA!

jag som aldrig hållit på med teater,
jag som inte törs läsa högt i skolan.
jag som inte vill synas...
jag skulle åka på audition där det krävdes skådespelartalanger.
jag peppade mig själv och tyckte att det skulle ju inte va nåt!
det var ju bara att låtsas!
fasen 10 papp!

Eftersom jag är en lantlolla så blev det först själva resan till huvvestan ett äventyr.
Hittar förhoppningsvis till centralen efter att jag klivit av tåget.
MEn jag har ju turen att känna såna däringar som kan sin hufvudstad.
Cissi.
JOmen visst, självklart skulle hon möta mig, bära mig och släppa av mig vid inspelningen och vänta på mig utanför!
vilken kompis!

Jagvar ett nervvrak när jag kom fram!
Cissi försökte lugna mig lite och ställde skitbra frågor.
alla de som jag inte hade frågat henne i telefonen..
-vad är det för inspelning? vad är det reklam för?
snacka om att det märktes att hon var en garvad journalist!
hon märkte min belägenhet och försökte skyla över med
-jaja, det är ju ingen sängscen eller hur?
Jag tittade på henne och vi småfnissade lite... det var ju klart att det inte var någon sängscen!

Väl framme vid ett gammalt lokstall eller vad et nu var så gick vi in och jag stapplade fram på skakiga ben och presenterade mig.
-hej, jag heter viktoria och jag ska provfilma för en reklamfilm, det var någon som ringde mig.
-Viktoria? jaha! ja, välkommen! sa det blänvita leendet
-tack sa jag och tittade mig omkring utan att se ett jota.
-men du vi väntar bara på Johan! Det är honom du ska gå till sängs med sa hon som om det var det mest naturliga i världen.
Cissi fnissade till och jag dog!
Johan oc hen säng???

men är jag dum i huvvet? hur kan jag utsätta mig för något liknande?
Inga pengar i världen kan få mig att göra detta!

klampade en kille i min ålder rätt fram till receptionen och det vita leendet.
-hej, hej jag heter Johan! jag ska prova för en reklamfilm'.
jag visste inte omjag bara kunde lägga benen på ryggen oc hdraaaaaaa
men jag gjorde det inte.
Utan vi blev presenterade för varann och skulle följa med leendet vidare.

Jag tror jag aldrig tyckt det var så hemskt att lämna någon som jag tyckte det var att lämna Cisssi just då.
Jag tittade mig över axeln och saknade henne
Hon såg däremot hyfsad munter ut...

Vi visades in i ett rum där de tryckt ihop 2 träsoffor.
det var två hippa karlar med kameror och lampor.
Vi hälsade och tog i hand.
De visade på den sk sängen, träsofforna.
De förklarade läget.

De sökte efter ett par som skulle ha gått och lagt sig och och somnat.
Sen skulle de börja drömma, mardrömmar om räntan som sköt i höjden.
och kasta sig av och an i sängen för att sen vakna med ett ryck och vara halvt hysteriska innan de insåg att det bara var en dröm!

Alltså den dagen jag börjar drömma om att räntan chockhöjs den dagen är det nog dags att lägga ner.
Hur i hela världen skulle jag skunna låtsas?
jag kände hur det bubblade i hela mig.
Vad gjorde jag där?

Vi la oss på stenhårda bänkar och så skulle vi låtsas sova.
jag kunde knappt hålla mig frän skratt.

De coola killarna sa att vi skulle börja slå omkring oss och bete oss som om vi drömde värsta otäcka drömmarna...
jag låg blicktilla, stel som en pinne och bubblade...
det här kommer inte att funka! var det enda jag tänkte.
så såg jag 10.000 kr fladdra förbi och jag skärpte mig.
Johan var riktigt sugen på pengarna.
Så sa kamerakillarna
-när vi säger Johan eller viktoria så ska den sätta sig upp som om ni vaknar och inte riktigt vet om det är verklighet eller dröm-
Johan slängde sig fram och tillbaka, han tjöt och stånkade, pustade och frustade, slog med händerna i bänkarna.
jag kände att jag verkligen ville tjuvkika på honom.
Stackars sate om han haft såna mardrömmar!!

Johan slängde sig ännu mer och halvskrek och jag kunde verkligen inte tänka på något annat.
tänk om han mådde dåligt?! stackarn
-johan hörde jag grabbsen säga
och det var som om att trycka på en frustande vattenslang som det gått hål på.
Johan vaknade ut en mardröm det kunde ingen ta miste på.
Han andades högt och tydligt för att lugna ner sig mer och mer...
sen la ha nsig ner igen.

Och jag förstod...
nästa gång de sa ett namn.
så var det mitt.

Hur i hela världen skulle någon kunna toppa johans uppvaknande?
Hur i hela världen skulle jag någonsin kunna genomföra detta?
jag slog till lite grann med ena handen och rörde lite på huvudet. men allt kändes helfel!
HELFEL!
-viktoria viskade de fram
Jag hörde och jag visste att nu ska jag sätta mig upp och titta mig oroligt omkring och pusta ut när jag insåg att det bara var en dröm...
jag satte mig upp och tittade rätt in i kameran och vrålgarvade!
jag skrattade så jag dog.
De andra kunde int e göra så mycket mer de heller så vi skrattade en stund tillsammans sne sa de att vi skulle påt igen.
Johan upprepade sina teatertalanger återigen.
och det var totalkört för mig.
Jag skrattade så fort de sa mitt namn.
Vi upprepade proceduren några gånger co hdet slutade lika varje gång.
Jag som satte mig upp och asgarvade...
not så bra för ekonomin..

de tackade oss allra helst JOhan för hans insats sen vände de sig till mig och sa att om de nångång skulle behöva någon som skulle skratta så visste de vem de skulle vända sig till..

jag log och gick.

Jag skrattade bort 10.000 kr på mindre än 10 minuter.
det ni!

2 kommentarer:

Olle sa...

Min systerson har demonstrerar sexställningar i "Fråga Olle" iförd lila trikåer.... Måste vara kul att va statist. :)

Anonym sa...

Hahah,,,jag ser synen framför mig och jag skulle nog oxå ha gjort som du...garvat bort pengarna...