onsdag 16 januari 2008

Låttexter

Är det något jag är kass på så är det låttexter.
Alla möjliga pratar jämt och ständigt om texter, oh wow lyssna på texten på den låten eller att den musikern är så himskans bra på att skriva texter.

Jag hör itne texterna.

Jag sjunger med av hela mitt hjärta!
jag tar i från tårna och uppåt, rätt ut som Birgit Nilsson.
fast bara vokalljuden.
jag har på något vis lärt in var det låter aaaa och var det låter oooo. osv.
sen kör jag på det.
och det funkar.
tills någon står bredvid och undrar vad i hela friden jag får ur min mun. några groteska gutturala oljud.
då är det pinsamt för en sekund. sen skrattar vi mest.

Men så satte jag på en julklappsskiva i bilen.
Tänk, där kunde varje ord! varje stavelse sjöng jag...
Kom på besök hos Barbapappa....
varneda låt på skivan!?
det är fantastiskt!

men det värsta är nog när Adde vill att jag ska lyssna genom hans nya låtar.
Jag vill det och blir glad är han frågar om jag kan tänka mig det.
Självklart!
men tänk fast vi sitter där bara han och jag så hör jag bara texten en liten stund.
eller så lyssnar jag och försöker hitta på vad som står skrivet "mellan raderna" och jag fattar ingenting vad han skriver om.
Alltså det är jättefina ord och meningar men jag fattar inte vad han menar?
och då känner jag mig så elak och dum, en brud som inte fattar ett jota.
så till slut får han försöka förklara för mig vad han skriver om.

men sen har jag glömt det iallafall.
ska fråga honom om han inte kan skriva en sång till mig.
med bara groteska, gutturala oljud.
som aldrig kan missförstås!
JA! vilken bra ide´!

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen mig precis... Men jag kan vare sig texten eller sjunga.(att kunna texter o vad de står för verkar ju så djupt och coolt tycker jag) Får aldrig sjunga. Inte hemma. Inte i bilen. Inte ens på jobbet, när eleverna har musik. För då är det min uppgift att teckna till alla sånger. Men jag sjunger lite i allafall...sådär så det inte hörs.../LottaW