onsdag 30 januari 2008

svar på mina funderingar

Hej !
Fanns på DN sida ang frågor om språket.....
Snöglopp
Fråga: Häromdagen skrev du om verbet "snöga".
I väderrapporterna förekommer ordet "snöglopp"?
Vad innebär det egentligen?
Svar: Gloppa är ett verb som knappast tycks vara i bruk längre (om någon är av annan mening tar jag gärna emot upplysningar!).
När det gloppar faller det ymnigt med blötsnö.
"Ett moln ... Gud låter framflyta, som gloppar på ryssen ... " står det i en gammal svensk visa.
Till det försvunna verbet har bildats substantivet glopp - som spring till springa och stoj till stoja.
Inte heller detta glopp tycks längre vara i bruk, annat än i just sammansättningen snöglopp.
Men den får vi desto mera användning för i klimatförändringens vintrar med temperaturer strax under noll.
Stilla dalande julesnö är inte snöglopp.

Jaha! .
Ifalldet är någon mer som hade fastnat och undrat...
tack snälla för svaret

Jag är ju från medeltiden så det var väl därför det dök upp i mitt huvve imorse...

1 kommentar:

Olle sa...

SÅ gammal är du inte!! :)

Så min teori om att hälla upp kall öl stämde inte riktigt då... *suck*