tisdag 10 februari 2009

40 årsmat

önskemål har har ramlat in om recept på fisksoppan, färskosten och Aioli a´la Adde

Jag är svinrutten på att följa recept....
det jag tror mig minnas med mängd skriver jag ner. resten får man smaka av tills god smak infinner sig....

40 årsfisksoppa, 4 port.

4 olika sorters fisk,
(jag hade sej, makrill, tilipia och lax. ca 400 gr )
6 potatisar
1 gul lök
2 morötter
2 palsternackor
1 bit rotselleri
1 brk krossade tomater
1 buljongtärning (fisk)
grädde
salt, peppar
curry, cayennepeppar, paprika.
fiskfond

skala och skär alla grönsaker i slantar.
bryn detta i smör några minuter.
häll på lite vatten, så det nästan täcker grönsakerna, äh, ta lite mindre....
lägg i buljiongtärningen
tillsätt krossade tomater.
häll på grädde tills det blir en fyllig färg. men det får itne bli för blaskigt
krydda upp en smarrig smak.

Skär fisken i bitar( den har halvtinat) och lägg i dem när det är ca 5 min kvar på grönsakerna,

smaka av igen tills det blir ljuvligt gott.
hahaha hoppas ni lyckas!!

Aioli a´la Adde

Majonnäs, flera vitlöksklyftor, salt och het tacosås!

denna kan man nog inte misslyckas med...

färskost.

värm filmjölk i kastrull till 60 grader inte mer..
(när den börjar gryna ihop sig)
ställ den att kallna.

Sen tog jag ett durklag som jag la en handduk i så det fick stå och rinna av under natten.(svalt)

blanda ihop kleten med creme fraiche tills en sjysst konsistens uppstår. som passar bra att bre på macka.

smaksättning1
vitlök och salt lite peppar
smaksättning 2
pepparrot, salt, citron och lite peppar.

MMmmmm

hoppas det blir jättegott!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mumma! Nu ska här lagas fisksoppa!

Kram Linda