måndag 14 juli 2008

Sägen

Adde och jag var iväg på sägensafari.

Vi hade inga förväntnigar.
för hur skulel vi kunna ha det?
för vad var det vi skulle på?

Vi åkte upp på berget sent på kvällen till en levande fäbod som det stod på skylten.
I mörkret hörde en koskälla klämta och vi tittade på varann och log lita...
jaha jag! var det så här det skulle bli.
Någon skulel springa omkring och låtsas.

Men där innanför gärdsgården dök det upp som från ingenstans en vit fjällko med skällan runt halsen och de andra vita korna rörde sig åt hennes håll.
Det var en verklig händelse.
och faktiskt perfekt.
Där uppe skulle det gå fjällkor med klangande klockor.

Vi blev en grupp på 10 personer och vi möttes upp av en gammal bondgubbe från 1800 talet.
Frun hans stod och ropade på honom. i huckle och kjolar.
Hon berättade om den stackars kvinnan som aldrig får ro där uppe på fädbovallen.
Hur man kan höra henne gå runt och kula, ropa på kossera.
och visst kunde vi höra det.

Så började sägenvandringen.

Denna kväll var kristnakvällen.
Den enda kvällen som vi vanliga dödliga kunde få se oknytt, spöken och troll.
Kristna natten gjorde som om vi hade ett skydd. För annars så ser alla dessa vittror, troll, älvor m.m oss långt innan vi ser dem.

Vi träffade Sme-per som tog oss med ut i skogen.
och det var ju riktigt tur att jag itne hunnit tvätta mig.
För tvättade människor väcker inga snälla känslor hos dessa väsen-
och där ute i den djupa hälsingeskogen råkade vi stöta på alla dessa sägenspäckade figurer.
vittrorna kom som från ingenstans och försökte få tag i oss.
Vi såg de vackra älvorna virvlande dansa i skogsglänta.
Lyktgubbarna som försökte lura med oss djupare in iskogen.
Det stora bergatrollet som nästa nfick tag i en av oss.
och hade han fått det så hade kille nblivit bergatagen och blivit fast inne i berget för resten av tiden.
Den nakna näcken stod så skön med sin fiol och spelade så vackert, vi kvinnor höll på bli helt förlorade.
Sen råkade vi stå mitt i en vitterstig och det är ju allt annat än bra.
Sme-Per själv ahde en gång råkat pissa just på en vitter stig och han hade fått sig en örfil så hård så han snurrade fler varv.
så det var ju för väl att jag inte råkaded dra ner brallorna och slå en drill just där och just då!
Adde höll på borttrollade av det undersköna skogsrået som satt naken i en skogsbacke hon ville förlusta sig med karlar som var i skogen.
men vi hade tur som hade Sme-per med oss som hann rädda oss i sista sekund var gång-
Allt detta och lite till fick vi uppleva!

Jag tycker att det var kul och spännande. man dras ju med i alltihop.
sen när jag började tänka efter så insåg jag att det är nog första gången som jag varit mitt ute i skogen så sent en natt .
så inte undra på att jag tyckte det var läskigt.

Inga kommentarer: