fredag 18 juli 2008

bitter

jag håller på att läser bitterfittan.

Som jag tycker är så där hitills.
Lite nyttig att se saker ur ett annat perspektiv.

Men samtidigt har jag nog vetat att de bittra är såna som
kankse förväntar sig att nån annan ska se till att deras liv ska bli som de önskar.
Helst ska de inte behöva säga något.
Folk i deras närhet ska känna av och förstå hur de ska vara och göra för att den andra ska slippa bli en bitterfitta.


Jag träffade en kvinna härom helgen.
som var så bitter så det rann beska om henne.

Hon var lite äldre och hade fått barn sent.
Mannen jobbade mycket och borta i andra länder.
Hon hade blivit uppsagd från sitt jobb i samband med sista graviditeten.
Så hon hade varit hemmafru i närmare 10 år.
Hon ville att barnen skulle vara skötsamma och välartade.
Sitta, tysta och leka fina lekar. Äta fint och upp allt.
Inte äta något med socker i efter kl 14.
o.s.v.

Det var bara hon som pratade och då om hur jobbigt allt är.
Att hon inte hade något liv.
Hennes musik och filmintresse är det INGEN som delar.
"ja, jag lyssnar ju bara barn musik och tittar bara på barnfilmer"
och hennes semestrar var helt innehållslösa!
"jamen vi åker från den ena lekparken till den andra så om nån vill ha tips om hur man kan roa barn i olika städer eller länder, Kontakta mig"
Sen ville hon gärna ge dräpande, syrliga ord som var postade till mannen, han skulle minsann veta att han var borta på jobb mycket!
Att det naturligtvis bara var mannens arbetkraft som räknades.
men så var det, mannen är visst den som betyder något. Försökte hon skylla på för hon tror att det är så och skönt att skylla på då behövde hon inte ta ansvar för något där heller.
Bara hoppas att mannen skulle få så dåligt samvete och genom skuld skulle han ändra hela hennes liv...

Och allt framför öronen på barnen.
Det var ju det som jag reagerade mest på.

Detta var bara ett axplock från hennes långa haranger om hur jävligt hennes liv är.
Det var en så fruktansvärt bitter människa.

Men det finns ju ingen annan än hon själva som kan ändra på sitt liv.

Nu har jaginte kommit så långt i boken men det är ju ingen bok som jag inte kan somna ifrån.
Jag blir trött och somnar och kommer en sida i taget.

Inga kommentarer: