onsdag 9 juli 2008

bra sagt

Pratade med pilleruttantuttantu i telefonen ikväll.
Vi snackade bl a om försäljningtekniker.
Då sa hon någe så klokt och riktigt.
...fasen att jag inte hade pratat md henne innan anställnignsintervjun!

Bor man i en småstad så kan man inte gå in för att "pracka på" kunderna något.
Här får man istället jobba för att få en så nöjd kund som möjligt.
Annars kan man tacka för sig.


För egentligen är det ju det som är den stora charmen med att handla i en mindre stad om inte bara gå in för att göra en bättre försäljningsstatistik varje dag.
Jag julhandlade en del i Västerås i julas.
För där ska det ju vara billigare.
Men hur kasst är det att inte bli sedd och hörd?
Inte en expedit som kan göra sig omaket att titta på mig som kund.
och frågade jag om jag kunde få "det" inslaget i paket så tittade de som om jag vore från en annan planet.

Sen åkte jag till Sala.
frågade jag om bytesregler på presenter jag köpt så skakade de bara på skallen och sa..
-det är bara att komma in vi fixar det mesta här hörru
och du vill du ha det här inslaget?
-jaaaa, strålade jag och tittade på när de gjorde de snyggaste paketen jag sett.
Till vem vill jag gå tillbaka?
var vill jag handla nästa gång?

Vem vill handla av en säljkåt expedit på guldfynd när Stig Johansson sitter i hörnet och har känt en sen man var liten.

2 kommentarer:

Annis sa...

Håller med dig. Det finns ingen trevligare stad än Sala att handla i. Tänk när barnen var små och expediten sa "Ta hem och pröva skorna i lugn och ro". Eller kom tillbaka och betala på måndag. Det är småstadsidyll det!

Olle sa...

Kan bara hålla med! Nöjda kunder kommer tillbaka.... Fast ett liiiitet mått av att försöka framkalla merförsäljning måste man ha med. För ibland kan det merköpet vara nåt som kunden faktiskt verkligen behövde, men inte hade insett det! :)