torsdag 31 maj 2007

Tänk om

Tänk om inte vi inte haft nån brandvarnare...

Tänk om batterierna varit slut i brandvarnaren...

Tänk om jag inte vaknat...

Men nu funkade brandvarnaren.
OCh jag vaknade.
Och undrade vad det var som lät.
Funderade kan det vara brandvarnaren?
Tittade upp och såg brandrök...
Slängde mig över Adde och sa
-Brandvarnaren piper och det luktar rök.
Jag hann nästan inte ens säga klart innan Adde var uppe.
Jagföljde efter, minns att jag blev imponerad över att han tänkte på att rycka med sig brndsläckaren. Det känns som om jag aldrig skulle ha kommit på det.
Det var en så fruktansvärd rökutveckling så vi var tvungna att springa ut hämta luft ochspringa in igen.
Va fan var det som brann? Vi både trodde att det skulle vara vedspisen men ingenting därifrån. Det var så mycket rök överallt så det var helt omöjligt att se..
Jag rusar in på toaletten...
Det rök hav som mötte mig var kompakt, grågulsvart och stickande, nästan frätande.
Jag hann se att det var torktumlaren som det rykte om.
Måste ut i friska luften. Ut igen
Adde sprang upp och kollade till barnen.
Jag försökte stänga alla dörrar in till tvrummet som ligger i anslutning till badrummet.
Men man var tvungen att springa ut hela tiden för att kunna andas.
Vi fick upp fönster för att vädra och jag kom att tänka på Jacob tänk om han inte gått ut till husvagnen igår kväll??
Sprang ut dit och knackade och ropade, hör till min glädje att han mumlar.

Adde och jag står utanför och bara tittar...
Jag känner att jag vill ringa till någon som kan tala om vad man gör.
Det slutar inte ryka ur tumlaren, kraftig rök.
Jag letar nummer till brandkåren fast det känns lite överkurs...
Men det finns inget, man blir bara kopplad till Sala kommuns växel.
Vi springer in men blöt sjal om ansiktet för att få lite koll.
Adde funderar på det elektriska.
Jag springer och kollar barnen.
Vi har lyckats isolera rätt bra mot röken uppåt men ändå...
Till slut ringer jag 112 och hon svarar
-SOS alarm vad är det som hänt?
jag kände mig mycket liten och försökte förklara att det inte är något panik ärende utan att jag bara skulle vilja prata med någon om vår sits efter ha förklarat vad som hänt.
Hon var mycket hjälpsam och skulle fixa så att brandkåren i Sala skulle ringa upp oss.
-Tack så mycket! men skicka inte hit någon brandbil med sirener det behövs inte!!

Efter en lite nstund ringde Ken från brandkåren upp.
Jag förklarade läget och han tyckte att den måste ut så fort som möjligt.
Adde och han pratade lite el och teknikaliteter. Men både Adde och jag är lite så där att man inte vill vara till problem så vi sa att vi kundefå ut den själva.
Dumhuvven!
Först sprang Adde fram och tillbaka lite (för att andas) och lyckades till slut knipsa sladden så vi skulle kunna få ut den.
På med arbetsskjortor och handskar, blöta sjalar knutna runt ansiktena.
Det var bland det jävligaste jag varit med om!
Sjalen hjälpte två andetag sen gjorde det ONT att andas, ögonen rann och det stacks i både hals, näsa och ögon.
Adde fick ett tag så han kunde luta torktumlaren framåt mot mig.
Och jag fastnade med hälen under elementet.
FAN!
Där började tro att jag skulle kvävas så jag ryckte den foten och sprang ut och Adde fick superkrafter.
När jag gick inåt igen var han halvvägs ute i köket. Slet och drog det gick ju inte att bära eftersom den var så otroligt varm.
Ut kom den!
Där försökte jag öppna luckan igen men den hade smält fast.
Adde slet upp luckan.
Det var som om att tittat in i kakelugnen när den stått och glödit till sig en stund.
Adde sprang och satte på slangen så släckte vi vår torktumlare.

Det var inte lätt att somna om.
Det var då alla tänk om kom...

Nu har vi varit på lasarettet i Västerås Adde har varit jättedålig, kräkts haft huvudvärk och yrsel. Och heltslut! Kan nästan inte hålla sig vaken.
Jag har sån hosta och känner i halsen som om jag har rivit mig hela vägen ner.
VI fick ligga och andas syrgas och de har tagit blodprover osv.
De såg helt ok ut.
De trodde att Adde fått en liten chock, och sovit illa blandat med ångest.
så han ligger här och sover nu.

Vårt badrum har brännmärken på väggen, duschdraperiet hade smält och det stinker rök i hela huset, värst på nedervåningen.

Jag vill bara säga en sak!
Glöm inte brandvarnare!!!
Sen kan jag ju tillägga, använd aldrig, aldrig torltumlare, tvättmaskin eller diskmaskin när ni sover eller åker bort! Var i närheten om det händer något! Man får ingen förvarning!

Imorse så sa Jacob
-Tänk om jag hade kommit upp nu, in i huset och ni hade varit döda allihop...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är så glada att brandvarnaren fungerade och att änglarna satt vid er sida *Kramar om länge* Hoppas att halsarna känns bättre ringer senare Kramar i massor

Wirre sa...

Herreguuud!! Nära-döden-upplevelse!!! Uscha Vickie den snoriga...nu blev du ju rökskadad istället!!! Sluta lek hjälte!!! =) haha...Vi betalar för fasiken skatt, du skulle ha dragit dit hela gendarmeriet! Uscha...tur att det gick så bra iaf!! =) trots lassarett och allt....krya på dig nu!!! å alla andra där hemma...kram!!!