måndag 14 maj 2007

Hon måste ha blivit bortbytt

Jag tror Juliana blev utbytt på BB.
Hon är den enda morgonpigga i min släkt!
Jag kan inte förstå hur man kan vakna frivilligt kl 5,30?
Jag börjar med att be fint att hon kan ligga stilla och tyst.
Sen ber jag lite mer med krut bakom orden.
-Dra inte i mitt täcke! Jag fryser.
Efter att hon har dunkat sitt huvud mot min näsa ber jag inte längre...
LIGG STILL OCH SOV!!!!
Hon ligger efter det still i ca 5 min. Jag hör hur hon tassar upp och börjar leka
Jag bah. YES! kryper ner och försöker stenhårt sova ett tag till.
Så hör jag en liten späd flickungeröst.
-mamma jag ruuser.
Jag vill inte titta upp men känner att jag borde...så jag tittar upp, då står hon i bara pyjamaströja.
Inga brallor.
-meh, det är klart du fryser om du inte har några byxor på dig. var är de? viskar jag för att inte Vigg ska vakna
-här säger hon och pekar på golvet.
-meh, varför ligger de där då? haru kissat påre?
-nej de är inte blöta.
-sätt på dig dem då!
Hon hoppar snabbt i byxorna medan jag försöker somna om och funderar över uppfinningsrikedomen hos barn. Tar av sig byxorna för att bli kall för att jag ska gå upp?!?!
Känner hur hon smeker mig på foten.
Jag vänder mig och viskar
-kryp upp hit då ska jag värma dig men var tyst och sov. Jag lyfte lite på täcket och vips låg hon där iskall med ett belåtet leende.
Jag hör hur hon ligger och nynnar på den ena barnsången efter den andra. Å jag är så trött.
Vigg vänder sig i sömnen.
Juliana sätter sig käpprätt upp och och säger
-Vigg ska vi göra frukost?
-tyst, säger jag.
Men det är försent! Vigg vaknade och Juliana far som ett jehu ur sängen och står och ropar om frukost.
Småttungarna har lärt sig att går de ner för att fixa frukost kommer vi upp...

Godmorgon eller...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej hon är äkta :D Morfar är lika morgonpigg ligger och lyssnar på radio vid 4 på morgon och kommer så "snällt" med frukost på sängen (vilket är ju jätte gulligt) MEN inte halv sju en lördag eller söndagmorgon. Ska dom flytta ihop tro :))

Vickiehickietorian sa...

OK! Nu har vi fått veta orsaken! Men låt honom få ta hand om Juliana varje helg och lära upp henne hur man gör frukost till sängen MEN det ska himla låååång tid att tillaga den!

juliana.persson sa...

ROligt med en till som heter Juliana. Det ser man inte ofta. Fast jag är INTE morgonpigg!