måndag 18 augusti 2008

stanna upp

barnen växer så fort.

vigg börjar 6 årsverksamheten på onsdag.
då är det obligatorisk skolgång.
varje dag.

vi som alltid försöker vara lediga en dag i veckan med småttungarna.

Nu måste vi ansöka om ledighet om han ska vara hemma....
då kankse vi får låna vårt barn en dag?!

huuuu,

mitt hjärta gråter.



Sen började jag fundera på skolskjuts.

han kanske inte kommer ha samma tider som Juliana.
och för att vi ska slippa åka som tättingar ( varför säger man så?)
JAg pratade med rektorn som skickade mig vidare till en dam på kontoret som skickade vidare mig till busssbolaget.

Busskillen bläddrade och hummade i luren.
Jodå, han skulle få åka skolskjuts.

Med den stora, jättestora helt enorma bussen som kommer från Sala,
den lilla, lilla mini människan som kankse inte ens når upp till trappsteget på bussen...

Sen sa busskillen att han måste gå upp på stora vägen och över den för att bussen stannar på den sidan.
NEJ! sa jag det är han för liten för!

Så imorgon ska de provåka "vår" grusväg ifall den är i tillräckligt bra skick för att en STOR buss ska kunna åka där.

men när vi lagt på och jag berättade för Adde och han tyckte att det lät bra?!?!
då började jag störtgråta!
Det är klart att den lilla pojken inte ska åka buss.
den stora, farliga bussen som det sitter elaka tonåringar på!

Adde tycker att han ska prova.
Vigg kankse växer massor av det.
Men täck om han inte gör det då?
Tänk om han blir skiträdd och tycker det är asläskigt?!
då kankse han aldrig törs åka buss.
Jag tycker att vi skissar på lite nya tider på schemana så skjutsar vi dem tillsammans.
så får vi se om det blir riktigt krisigt då kankse vi måste tänka om.
han är ju bara en liten parvel ju.

Hoppas de inte tycker vår väg är tillräckligt bra för en stor buss!
för Adde tycker inte heller att han kan ta nån buss fråb andra siden stora vägen!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är du säkert att det är obligatoriskt från 6 år....jag tror inte det...om det inte är olika från kommuner isåfall...
Jag bor ju i den andra kommunen och vi har de inte så. Jag har haft min tös hemma när jag varit ledig...
Jag tror det är från 7 år det är obligatoriskt...Jag borde egetnlgien veta detta kanske men är inte så insatt i skolvärlden...

Olle sa...

Jag åkte stor buss 7 km ner till Ransta ända från jag började lekis vid knappa 6 års ålder, och se så stor och tuff jag blivit!! :)

Anonym sa...

tindra; jodå, det är obligatoriskt om man har kryssat för att man vill att de ska gå i 6årsverksamheten...buhuuuu

olle:tror du att du var lika liten som Vigg då? men det 'är inte klokt! att du klarade det? var det inte några farliga tonåringar med på den bussen?
grät du inte höll mamma i kjolarna?

Anonym sa...

Ja, då kanske vi oxå har haft det så men pesonalen har aldrig sagt ngt när hon har varit extra ledig...
Min collega som bor inne i stan hon har oxå haft sin dotter hemma när hon har varit ledig ...så jag tror inte att de är så hårda som de kanske är när de börjar ettan...Du får fråga....
Har de inte små bussar de kan använda??? Måste de åka med linjebussarna?
När jag åkte buss så fanns de små lantbussar...men det är väl indragningar på det med...

Olle sa...

Vickie: jo, det var en del stöddiga tonåringar med...och visst grinades det en del första gångerna... :) Tror morsan åkte med i bussen i början t.o.m. Är man uppväxt mitt i ödemarken är man ju lite folkskygg..haha Men sen blev man bussproffs! :)