måndag 25 augusti 2008

jag har en gammal moster...

En vän ringde och ville höra hur vi tänkt ifråga om vaccinationerna som barnen får, det börjar väl runt 3 månader.

-tänkt? sa jag och stod som ett frågetecken.
-ja, det är väl en bakterie som man sprutar ini barnet? förklarades i andra änden.
-vaccination!? sa jag och hjärnan arbetade på högtryck.
vaddå? tänkt? bakterie?
sakta började det gå upp för mig.
barnsjukdomarna har ju reducerats en hel del.
man får sprutor istället.

jag kom ihåg att vi har gjort det, gett dem sprutor.
jag kom inte ihåg inte att vi tänkt.

jag kommer ihåg att alla mina 4 har fått det.
tripplar och vad de nu kallas eller kallades.
Som värst har de blivit röda och ömma runt stället.

Men vad tänkte vi?
Hur kom vi till den slutsatsen att vi tillät någon ge det lilla benet/ armen en spruta?

För det första så är det över 20 år sen mitt första barn kom.
Då funderade jag och ställde frågor.
Sen har det liksom gått som på räls.
Han var ju den jag hann tänka mest omkring..

Sen har ju jag tur!
Jag har en gammal moster som heter katharina...
Hon är doktor!
så fort det är något så ringer jag till henne.
ska jag eller ska jag inte? frågar jag
du ska eller ska inte svarar hon.
och så gör jag som hon säger.

Hela tiden.
Är någon sjuk eller skadad.
-Hej Katharina....
-Åk till sjukan...

så är det med det?

men vad ska man? ska man vaccinera eller inte?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en diskussionsfråga . Antingen är man för eller emot vaccinationer...så är det med läkare oxå..Jag pratade med flera styckna när vi skulle vaccinera våra barn.....det var inget vi bestämde över en natt...de har inte kikhosta och röda hund ...Alternativ som vi har valt. Dock får tjejerna det i 6:an.
Jag vet inte om vi har gjort rätt eller fel...kanske får vi reda på det längre fram i livet och får ta konsekvenserna då...
Barnsjukdomar har funnits hela tiden och de flesta har vi överlevt...Visst det finns följdsjukdomar men i dagens samhälle så har vi väldigt bra resurser för att tackla de isåfall...

Detta var min åsikt!!!!

Anonym sa...

Sjalvklart ska man vaccineras. Sjukdomarna som man vaccineras emot aterkommer mer och mer nu i hela varlden for att inte manniskor ger sina barn en spruta. Hellre ett litet skrik i 1 minut an en jattesjuk unge som till och med kan bli en dod unge.

Anonym sa...

Jag tvekade när min äldsta var liten, mest pga att det var mycket skriverier just då om att det var farligt. Det som till slut avgjorde saken var när barnsköterskan på bvc sade att hon aldrig skulle sitta där och ge barnen sprutor om hon trodde att det var det minsta farligt.

Sjukdomarna de kan få är ju sååå mycket värre.

Jag resonerade alltså, men egentligen tror jag ändå att jag alltid tänkte att jag skulle vaccinera... Konstig mening...