måndag 21 april 2008

Livs prioritering

snackade med en tjej som har varit ihop med sin kille i 20 år.
och de har inga barn,
självklart tog jag för givet att de inte kan få barn.

senare pratade vi om just barn.
De har valt bort barn, de vill inte ha barn.
De vill inte leva sitt liv på annorlunda sätt än de gör idag.
De vill inte prioritera bort det, livet som de lever.

Jag har funderat på det.

För mig är det ju helt ofattbart att välja bort barn!
jag skulle aldrig kunna tänka mig att leva utan barn.
Ett tag tyckte jag nog att det var rätt konstigt, litet drag åt egoistiskt tänkande...

men ju mer jag tänker på det så tycker jag det är beundransvärt det som de gjort!

Det är alltför många som skaffar barn och sen försöker de leva som de gjorde innan de fick barn.
Det är karriären och att umgås med människor på samma sätt som innan barnen kom som gäller.
Det finns de som knappt har tid att vara hemma med sina barn om de råkar bli sjuka.

Det är konstigt när jag pratade med henne så tyckte jag allt var så konstigt, att välja bort barn?
och nu så sitter jag och tycker att det var bra tänkt.
fast jag tror ju att hon kommer ångra sig nångång då och då...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan man välja bort barn...ja, det tänkte jag oxå när jag läste ditt inlägg....
Jag har en kusin som sa i sin ungdom att hon inte skulle ha nga barn och så vitt jag vet så har hon inga än,37 år....
Barnen som ger en så mkt glädje..skulle aldrig kunna byta bort det mot ngt annat...

Anonym sa...

Jaha, där försvann mitt alais i förra inlägget...
Hoppas det är ok att lämna ngn kommentar ibland...

Anonym sa...

ja, kommentarer är verkligen välkomna!

Olle sa...

Jag tycker inte det är så konstigt att välja bort barn faktiskt...är väl inget konstigare än att välja barn!? :)
Jag är snart 37 och längtar inte alls efter barn...har aldrig gjort heller. Kanske ångrar mig..kanske inte. :)