lördag 8 december 2007

Vigg 5 år


tiden rinner iväg.
För rätt så exakt 5 år sen kl 7,14 ringdevi min syster och Kalis.
Då hade värkarna hållt på ett tag.
och eftersom vi hade bestämt att vi skulle "råka" vara i Uppsala när förlossningen skulle börja.
och eftersom inte Adde hade något körkort då så skulle Lollo och Kalis köra oss.

Så de kom sättandes efter ett tag och vi stuvade in oss.
Lollo och jag sjöng gamla sånger och jag ojjade mig när det gjorde ont.

KOm fram till akademiska, Adde var så nervös så han stod vi entredörren och väntade på att bli isläppt.
medan jag fick ta packning och allt.
Då skrattade Kalis och sa till Adde att han var just en sjysst rackare. där gick jag medvärkar och packning och Adde stod där vid dörren helt solo.

Först kom vi in i ett förberedelserum, vägdes, mättes och lyssnades på o s v.
Sköterskan sa att vi kommit in alldelesför tidigt.
Att vi skulle nog försöka ta oss hem igen...
men det kändes inte bra för mig så vi skylldepå att Lollo och Kalis fömodligen hade kommit så långt redan.äså hon gick med på att vi fick stanna för de hade tomt inne förlossningen just då.
Kl var ca 10 när vi fick ett eget rum.
Vi hade fått en färdkostpåse av martin och cissi med bl a mozrtkulor mmmmm!!
Så vi låg och spelade kort och käkade mozartkulor när barnmorskan kom in kl 10.35.
Hon skakade på huvudet och skrattade och tyckte att vi åkt in på tok för tidigt.
men det tyckte inte jag!
Hon tyckte lite synd om oss som måste bli kvar så länge.
I samma ögonblick som hon gick ut från rummet (ca 10,45) hördes ett klick mellan mina ben.
Adde och jag tittadepå varann och jag sa att jag trodde vattnet hade gått.
Men av mina fyra barn är det bara med vigg som vattnet gått av sig själv.
Så jag sa åt adde att gå och hämta henne igen för genast gjorde allt mycket ondare.
Hon kom tillbaka och sa att det var i sin ordning.
jag sa att NU föder jag.
nej då sa hon!
JO! sa jag.
till slut kände hon efter oc fick ringa efter hjälp för NU födde jag.
12,20 kom han!
Vår kära lilla Vigg!

Vigg efter Victor Rydbergs bok, lille Viggs äventyr på julafton.
Addes familj har läst den varje jul sen 1963.
och monica gråter en skvätt varje gång!

Inga kommentarer: