söndag 9 december 2007

söndag morgon

tänk vad olika söndags mornar kan se ut.
För något år sen hade jag förmodligen legat halva dagen gått upp och käkat en kexchoklad och en cola till frukost.

Förra året hade jag förmodligen vaknat vid 5 snåret av Juliana.

Imorse vaknade jag 7,45 skyndade mig upp på lätta fötter klädde på mig dubbla brallor, sjal och fleecetröja och enjacka.
PAckade ihop mina plastpåsar och hoppade in i bilen.

Jodå!
en erfarenhet rikare har jag blivit idag:
jag har hjälpt till att stycka en gris.
grisstackarn hängde där i sina egna hälsenor från igår morse då de hade prytt hans söta tryne med en slaktmask.
Det var rätt äckligt!
men samtidigt naturligt.

Han hade inte lidit.

Sen efter vi hade packat ner stackarn i plastpåsar frågade jag om jag fick följa med och mata hans syskon.
Det kändes rätt besynnerligt.
De nosade på mina händer som var fläckade av deras brors blod.
Men hård som en bonnmora petade jag försiktigt på deras rörliga trynen.
och sa smaklig måltid...

HUa!

Nu har vi knytit ihop julskinkan eller som min syster sa när hon var liten; hulahinkan.
Kokat saltlagen sen ikväll ska den ner i lagen och ligga där till julafton!

Det är fantastiskt!
Hur såg din söndags morgon ut?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du inte har vi styckat någon gris i alla fall:) Kul att turbo ses i alla fall:P

Anonym sa...

Det var måååånga år sedan man var med på grisstyckning....tror jag var 10 år senast... :) Ingen bra barnunderhållning kanske...eller så var det det för jag fick iaf lära mig att kött inte tillverkas i affären.. :)

Min söndag började 11.30 när jag tog mig ur sängen. Vi åt frukost, jag gick ut med hunden, vi hjälptes åt att pynta balkongräcket med en lysande granslinga, jag hämtade ved och tände i pannan, Lina städade hos illern och sen hjälptes vi åt att fixa en ny rörbana åt honom att springa i, vi lagade mat, åt, och nu slappar vi vid varsin dator... :)