fredag 5 oktober 2007

S J

Japp det ska handla om S J.
Min arbetsplats.
Jag är så less på att alla klagar på SJ.
Tänk vad roligt det skulle kunna vara att en dag få känna mig stolt över mitt abete.
Det tycker jag skulle vara fantastiskt.

När det skrivs nåt om SJ så är det ridå ner.
Allt är överjävligt.

Häromdagen bloggade M. Uggla om hur eländigt det är med SJ hur han hellre skulle gå mellan Jönköping å Stockholm om han var tvungen att ta sig mellan de orterna igen utan skjuts.

Men herregud! Gubben är ju från fina familjen och tjänar antagligen pengar och bor på Lidingö.
Varför i hela Hälsingland hyrde han inte en bil då?
Han skulle väl förmodligen kunnat köpa sig en bil för att slippa ta tåget.
Gör det då!

Fasen vad tråkigt det är att ha Sveriges mesta hatobjekt som sin arbetsplats.
Det är ju nästan som man skäms när nån frågar vad man jobbar med.
Jag känner hur orken bara rinner av mig för jag vet att jag kommer få höra allas eländiga eländen som de varit utsatta för i samband med SJ.
Vi, jag och min arbetskamrater jobbar för allt vad vi är värda för att alla ska få en så billig(de flesta vill ha det ), trevlig och snabb resa som bara går.

Det är inte vi som ber olyckliga människor att hoppa framför tågen, vi står inte och skrämmer upp älgar i skogarna så de ska stå på spåren när tåget kommer.
Vi säger inte åt lokförarna att köra ändå när bromsarna har pajjat.
Vi ber inte banverket att inte ha kollat upp växlarna innan det blir ett växelfel.
Vi står inte på våra bara knän och ber till Gud att den där höga lastbilen ska försöka ta sig under ledningarna för att han ska slippa åka runt till andra sidan där ledningarna går högre...
M.m

'Fattar inte folk det?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nej visst är det ruttet att känna att man får klä skott för en hel industri. Fråga mig. Så gott som dagligen är allt skit som händer medias fel, kvällstidningarna skriver bara om skvaller och vi som jobbar där är väl ändå inga riktiga journalister?

Anonym sa...

Underbara SJ!
För några år sen skulle jag resa med SJ från Gävle till Flen med byte i Stockholm. En ölycka hade inträffat, varför spåret från Sthlm var blockerat och man visste ej hur länge det skulle dröja innan det var framkomligt -kanske ett dygn. Men informationen på Centralen visste på råd; Jag fick plats på ett snabbtåg, som gick på ett helt annat spår, men som passerade Flen och gjorde uppehåll där endast för min skull! Gissa om de övriga passagerarna hängde ut genom fönstren för att kolla vilken prominent person det måste vara för vilkens skull skull tåget stannade i Flen? Tack SJ! Farmor

Anonym sa...

Själv har jag inga synpunkter på om tåget kommer lite sent. Det jag stör mig på är bristen på kundservice som en del (inte alla!) på SJ visa upp. Tyvärr är det ju rötäggen man lägger märke till och minns.

Ett exempel: Jag skulle åka tåg från Stockholm till Örebro. I luckan sa biljettsäljaren Stig att jag kunde åka kl 17 eller kl 19. Jag valde det senare tåget. När jag betalat och han gett mig biljetten ser jag att jag ska byta i Hallsberg. Till buss! Och jag ska vänta i en och en halv timme på bussen! Det förväntades jag veta när jag köpte biljetten.

Naturligtvis ville jag inte åka med det tåget, så jag lämnade tillbaka biljetten och sa att jag ville åka med det tidigare tåget i stället. När jag fick den nya biljetten visade det sig att den dessuom var mycket billigare.

Men Stig behöll 25 spänn av mellanskillnaden. "Avbokningsavgift", sa han. Den förväntades jag också ha känt till, eller borde åtminstone ha frågat om, tyckte Stig.

Han var allmänt snorkig och otrevlig. Så GÖR man bara inte när man har ett serviceyrke. Man MÅSTE vara så pass professionell att man inser att man är företagets ansikte utåt och agerar därefter. Och man kan absolut inte utgå ifrån att kunden känner till alla detaljer om en resa bara för att man själv gör det.

Det måste du väl ändå hålla med om?

Anonym sa...

Det håller jag med till 100 % jag tycker det är jätteviktigt att tala om prisskillnader. och ser jag att det är rätt trist förbindelse som kräver en väntan på mer än 30 min talar jag alltid om det. sen är inte jag heller mer än människa, kommer det in en människa som redan från början har inställningen att vi är sämst, och så fort man öppnar munnen kommer med spydiga kommentarer typ; "jaja sj fy fan, jag fattar inte hur ni kan få finnas kvar" ,"det är gott och sitta där inne och tjäna pengar på att människor får det besvärligt" då händer det att jag inte talar om det billigare och bättre alternativen varje gång...men visst är det kul att kämpa på och bevisa mosatsen så de får gå därifrån med en kass magkänsla. de elaka och får bara trevligt sätt och någon som vill deras bästa tillbaka. men man orkar inte varje gång...

Anonym sa...

Kanske hade jag otur. Kanske hade Stig haft en överjävlig förmiddag med en massa dryga SJ-hatare. Kanske var det därför han var så otrevlig. Men jag tror inte det. Karln hade en aura av negativism och dumhet som nästan gick att ta på.

Synd att det inte var någon som du som satt i kassan. Då hade biljettköpet säkert gått mycket smidigare!

Vickiehickietorian sa...

det tror jag med! hade vi möts hade tåget flygit fram, helt gratis från dörr till dörr!

Anonym sa...

HAHAHAH Fy fan vilken självklar bild av SJ!!! =P älskar dig fan! hahaha......Det bästa var iaf, "Det är inte vi som står i skogen och skrämmer upp älgar i skogarna så de ska stå på spåren när tåget kommer"...Fy fasiken vilken syn! =) haha SJ-folk springandes i skogen! HAHAH dör av skratt!!