fredag 15 januari 2010

irriterande

jag är helt arbetslös nu och det suuuuger.

jag går sönder.

då får man inte ha barn på dagis annat än mellan 9-12.
det är helt ok för mig och än mer ok för Juliana.

men det blir ett väldigt åkande.
Vigg börjar skolan 8.
Juliana ska börja 9
Vigg slutar skolan 13
Juliana ska sluta 12.

Det går inte att låta Juliana börja kl 8.15- 8.30
och sluta runt 12.30
Tyvärr så här är reglerna.

Det innebär att Juliana inte kommer gå på dagis mer än absolut nödvändigt.
För det första så kommer jag knappt hinna hem innan jag ska åka med henne igen.
för det andra så kostar det att sitta och åka framochtillbaka.
för det tredje ur ett miljötänkande.
ska vi sitta i bilen i princip från 7.45 till 13.30?
det är ju inte heller bra!

Ok, nu har jag kollat upp om Vigg får åka buss.
Ja, det får han.
men eftersom vi bor på andra sidan av byn såååå
Bussen åker först och hämtar upp alla barn och lämnar de i skolan sen åker de och hämtar Vigg, bara Vigg och skjutsar honom till skolan.
hemvägen har jag inte fått helt klart för mig.
Ska han först sitta och släppa av alla andra barn kommer han sitta på bussen i en timme innan han kommer hem.
Vi kan inte åka till Västerås utan att han blir så åksjuk så han kräks...

Fy tusan för myndighetstjafs som gör att man inte kan mötas.

Juliana ska inte gå varje dag på dagis!
Det brukar hon aldrig göra så hon utnyttjar inte de där 4 timmar om dagen/ veckor heller....

Grrrr

2 kommentarer:

lena sa...

Ibland är regler bra att följas men ibland får man faktiskt ha förståelse för individerna och bryta mot de , tycker jag...
Hade du bott i stan så hade detta varit en annan femma men när man bor på landet och måste åka flera kilometer så måste man väl ändå kunna ta hanäsyn till det...
Har du pratat med sylvana..som är chef över detta...
Ibland kan man få dispans men kan vara lite trögt...
Jag förstår dig hur du tänker ang Juliana...
Du vill ha henne där för att hon inte ska komma bort ur gruppen och inte för att du ska "ska egen tid hemma"...
Sylvana är ingen rolig person att ha att göra med men kanske är värt ett försök...Hon sitter över oss alla i barnomsorgen..även rektorerna...
Så man kan inte få mer än ett nej...men förklara du situtionen så kanske hon har en bra dag just den dagen och du får ngt bra svar
:0)..

Anonym sa...

Fy,så puckat! Det måste finnas regler men också undantag. Man kan ju undra vad det skulle göra om de ändrade lite och fösökte rätta sig efter ett önskemål...på det viset är väl "vår" förskola väldigt förstående och det är ju också landet! Jag säger bara det kommuuuun!

Annis