måndag 21 december 2009

hej då lilla pojke...

hjälp!
ikväll tappade Vigg sin framtand.
skönt! den har verkligen hängt i en tråd den senaste tiden.

Jag såg att det hände något där vi satt i tevesoffan...
men han ville inte berätta vad som hade hänt utan han satt med hopknipna läppar,en knuten näve som om det låg något i den och tårfyllda ögon.
-tror du att tandfén finns? sa han helt plötsligt
-ÅH, har du tappat tanden? sa jag glatt
-NEj, sa han och knep med munnen.
Jag skulle inte få se vad som hänt.
-ja?!... tandfén?? sa jag dröjande....
-jag behöver ett glas vatten sa han med överläppen nerdragen över tandraden.
-okej, sa jag och reste mig. vill du inte ha det efter du borstat tänderna då?sa jag lite medlande
-joo, jag kan ta det lite senare...jag kanske kan ta med mig glaset upp och dricka där...
-okej då sa jag fast det brukar inte vara brukligt.
Han satt fortfarande med tårarna i ögonen.
jag visste inte vad jag skulle göra.

så blev det slut på teveprogrammet och han kommer springande.
-Mamma!! jag har tappat tanden och börjar storgråta
-har du?! vad skönt! få se! det kommer se kul ut! vi kan ta ett kort!
och han gräääät och sa om och om igen att jag måste lova honom att inte lägga pengar i glaset! och jag måste lova honom att inte berätta för adde så inte han la pengar i glaset.

Och jag lovade...medan han gick omkring med sitt lilla glas där den lilla tanden guppade på botten.

åååå detta är svååårt!

jag ser hans förhoppning att det ska finnas pengar i glaset i morgon!
men jag ser hans oro att han ska bli lurad. av mig.
att han ska tro på något som inte finns.
fast han önskar att det finns, hans lilla hjärta vill att det ska vara sant!
att det kommer en vacker tandfe och byter ut hans lilla tand mot en glittrande peng som simmar i vatten.
-jag måste få veta säger han med darrande haka. Nu har du lovat! han tittar allvarligt på mig.
-jag lovar Vigg sa jag allvarligt tillbaka.

medan jag samtidigt tänker på att jag faktiskt har 3 guldtior i min ficka...
-Nu måste vi ta kort!!!
hela han strålar och ler brett samtidigt som han håller upp tanden framför ansiktet.

Han gömmer glaset vid sin säng och lägger sig tindrar med ögonen och pekar upp mot glaset.
-imorgon får vi se...

Ja, min lilla pojke imorgon blir du min lite större pojke.
sov gott och dröm om tandfén!

Inga kommentarer: